rebeccasworkout.blogg.se

en blogg om träning och viktnedgång

fyra veckors kollen

Igår var det 4 veckor sen jag började träna. Tiden går fort! Var fjärde vecka kommer jag att mäta mina mått för att se hur mycket mindre jag blir. Var fjärde vecka kommer även ni att få veta hur det går med att uppfylla mina mål.
 
Kroppen: Nu när det har gått 4 veckor sen jag började träna har det faktiskt hänt lite med kroppen. För fyra veckor sen mätte jag mina mått runt midja, höft, rumpa och lår. Sen dess har jag blivit 2 cm mindre runt miljan, rumpan och höften. Känns superkul. Jag behöver ju bli mindre. Jag har valt att inte väga mig för att inte bli besatt av min vikt. Jag behöver faktiskt inte veta exakt vad jag väger så jag väntar ytterligare några veckor innan jag väger mig. För eftersom jag vill bli normalviktig så är det bra att hålla koll på när jag är där. Men just nu vet jag att jag behöver gå ner en hel del och det gör jag inte bara på några få veckor så därför väntar jag med att väga mig. Roligare att väga mig om ett tag och faktiskt se att jag är på god väg till min målvikt. 
 
Hälsobarometer: För att den här bantningen ska fungera måste jag bli mer hälsosam och få min nya livsstil till en del av mitt liv. Om jag inte ändrar mina levnadsvanor permanent är det onödigt för mig att gå ner i vikt för då kommer jag ändå att gå upp i vikt igen. Att jag ska äta mer hälsosamt och göra träningen till en självklar del av mitt liv är ett måste. Jag tycker om att träna och jag har lätt för att ta mig dit, nu är jag är på god väg att ändra min livsstil. Samtidigt vet jag hur lätt det är att efter några månader när man inte ser lika tydliga resultat att tröttna och det är det jag vill undvika. Därför tycker jag det är bra att inte allt händer för snabbt utan jag ser små resultat i lugn takt. Att jag ska få en bra kondition kommer ta tid, jag vet det, antagligen längre tid än att gå ner till min målvikt. Jag vill inte trilla dit, att jag tappar lusten med att träna så fort jag nått min målvikt. Därför är det viktigt att jag har andra mål också.
Det roligaste med träningen är egentligen allt runt omkring viktminskningen, att jag ser att jag orkar mer och mer på gymmet och att jag har blivit gladare i vardagslivet känns roligare än själva viktminskningen. Att jag tappar vikt är bara en biprodukt av mitt nya sunda liv. Just nu tränar jag oftast 3 dagar i veckan på gymmet, om jag går på ett lättare pass så försöker jag gå en extra dag till friskis. Jag äter även mindre. Jag ska äta ca 1500 kcal om dagen för att lyckas gå ner 0.5 kg i veckan. När jag sedan har klarat min målvikt behöver jag öka andelen kalorier till ca 2000 kcal för att bibehålla min vikt och inte gå ner mer. Att äta 1500 kcal hälsosam och nyttig mat är lätt, 2000 kcal kommer bli betydligt svårare. Kommer behöva äta mat oftare sen men det är ett problem jag får fixa när det är dags. Nu är det 1500 kcal som gäller och det lär gälla ett bra tag till.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: